Nu har vi hittat henne. Ny som chef försäljning och marknad på Gotlandsägg jobbar nu Lena Lundvall sin första vecka och hon tycker det känns ”som att komma hem” på flera plan.

Lena har en unik erfarenhet av livsmedel och dagligvaruhandeln. Som vd på Valio Sverige 2008-2012 ledde hon företaget genom en tid där de inledningsvis fick jobba hårt för att komma in på den svenska marknaden med ett smalt sortiment (enstaka produkter) till att vara ett självklart val för miljontals svenska konsumenter och en bred produktportfölj på främsta plats i butik.

Närmast kommer Lena dock från rollen som marknadschef för Sibylla där utmaningarna var att ge ny vitalitet till ett varumärke anno 1932 och i och med det hitta en position i konkurrens med de stora snabbmatskedjorna.

En tävlingsmänniska med positiv inställning kan man ana bakom den typen av uppdrag och det beskriver Lena som person väldigt bra. ”Allt går utom tennsoldater” som hon själv uttrycker det.

Lena Lundvall, ny chef försäljning och marknad på Gotlandsägg.

Lena, vad tar du med dig in i din nya roll på Gotlandsägg?

  • Förutom kunskapen om livsmedel och försäljning tar jag med mig intresset av att studera och förstå hur konsument tänker. Något som förändras över tid, med nya generationer kommer nya krav. När det gäller ägg funderade jag en del över hur jag själv agerat i köpbeslutet och det var inte solklart. Här tror jag det finns mer att göra för att hjälpa konsumenten. Min dotter påminde mig dock om att leta efter ”frigående utomhus”. Ett exempel på något som vi säkert kan jobba på tillsammans med butikskunderna – att bli tydligare.
  • Dessutom gillar jag att vara i ett bolag som har lite av underdog-mentalitet och vågar utmana branschen. När jag tittade närmare på Gotlandsägg såg jag just detta och att man med en relativt liten organisation jobbar professionellt med kvalitet och leveranssäkerhet mot stora kunder.
  • Struktur, processer och mer långsiktiga försäljningsplaner är också något jag gillar och kommer att bidra med. När man är överens om den strategiska spelplanen är det också lättare att bryta ner det till det dagliga arbetet. Här kan jag nog komplettera det övriga gänget bra med mitt sätt att jobba.

I och med nya tjänsten går också flytten från Tungelsta söder om Stockholm till Gotland för Lena och hennes man Janne. Men även det är ett naturligt nästa steg.

  • Jag har rötter här och tillbringade alla somrar på ön som barn. Min mamma är härifrån och det finns en gård i Bunge som varit i släktens ägo sedan 1600-talet även om den är såld idag. Nu blir hemorten dock Rute på norra Gotland, en grannsocken till Bunge.
  • Snart går flytten. Vi kommer renovera och flytta in i ett gammalt brygghus på min morbrors gård. En gård som byggdes av min morfars morfar. Något som kommer säkra fritidssysselsättningen en tid framöver. Redan för många år sedan fanns tankarna hos oss att någon gång flytta till Gotland permanent så beslutet var inte svårt. Våra barn är dessutom vuxna och utflugna – dottern Emmy bor numer i Chicago och sonen Emil i Rovaniemi, Finland.

10 augusti var första arbetsdagen och det finns så klart mycket att sätta sig in i. Vad ska du göra inledningsvis?

  • Jag har ju så klart massor att lära men vill ganska omgående börja träffa våra kunder och etablera en kontakt. Kanske blir det en del distanskontakt p g a corona-läget men jag hoppas verkligen att vi också kan ses, jag räknar med att resa en hel del.
  • Kundkontakten blir en viktig del av min vardag och att lyssna på deras behov. Det är ju så vi kan utvecklas tillsammans och det ser jag verkligen fram emot.
  • Men fråga mig gärna om en månad så har jag säkert fler tankar och idéer…

Varmt välkommen till Gotlandsägg Lena!